Singelflickans

Det kan vara smickrande, det kan vara vasst, det är alltid syniskt men mestadels bara knäppt.....

Så gjorde Vickan då politik....

Publicerad 2012-10-17 20:41:00 i Allmänt

Det där med att skriva hyreskontrakt var ju inte det lättaste.
Har du fast tjänst?
-Nej, jag är modern, nu förtiden är man projektanställd. Men jag har rätt hög inkomst.
Vi tittar inte på vad du har tjänat, vi vill veta vad du tjänar om 6 månader.
-Jag har över 10 arbetsgivare, hur stor sannolikhet kan det vara att alla försvinner??
Och så vidare, och så vidare.
Jag tittade på en lägenhet hos de privata fastighetsägarna. Jag erbjöd 4 månaders hyra i förskott.
Jag fick nej......
Återvände till Öbo som sagt nej tidigare och började bråka där. Det kändes som det skulle gå åt skogen.
Då ringde jag socialen.
-Hjälper ni mig och barnen med en bostad om Öbo vägrar skriva kontrakt?
Jag fick veta att jag bara kunde få hjälp om jag började knarka.

Någonstans där var min gräns nådd.
Örebro är socialdemokratiskt styrt.
Vickan vände sig till högsta kommunpolitikern och ställde frågan:

"Är det verkligen så i ditt Örebro, att en socialt fullt fungerande familj kan bli hemlös?"

Idag ringde en av tjejerna som sitter på "social välfärd". Jag berättade att för min del löste det sig till slut och förklarade hur.
MEN, faktum kvarstår. Vad gör ni politiker åt detta och hur många fler än jag har varit i en liknande situation? Vart är dessa människor idag?

Jag fick min misstanke bekräftad. Det finns ingen plan i samhället för sånt här. Man har inte ens tänkt tanken.

Nu har man tänkt. Nu har man funderat. Nu har man hittat nåt man inte trodde fanns. Nu är bollen i rullning och imorgon kommer flera höga chefer i Örebro svara på frågan, hur agerar du i en situation som denna?

Som min kontaktperson sa: Du fixade detta för att du kan prata för dig och din sak. Vad hade hänt med en familj som inte kunnat det?

Kommentarer

Postat av: pappi

Publicerad 2012-10-18 06:20:32

bra jobbat..men som du snackar,märkligt att ni inte bor på slottet.;-)

Svar: Vi hade väl inget större intresse av det. Typ....
Vickan

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vickan

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela