Singelflickans

Det kan vara smickrande, det kan vara vasst, det är alltid syniskt men mestadels bara knäppt.....

Historien om Sabina och akvariet

Publicerad 2009-10-15 20:07:56 i Allmänt

  Systeryster och Danne  favoritsvåger Mats

En kompis har skaffat ett akvarium, vilket påminde mig om en tyvärr ganska i efterhand underhållande, men egentligen mkt tragisk story från midsommar!

Det var midsommarafton, Sanna och jag tog med lilla fröken Sabin till systeryster för traditionellt firande med flytande föda. Vi var några stycken som försåg oss med (faktiskt lite mat) drinkar och viner. Jag antar att det slank ner en och annan jäger oxå. Eftersom det var midsommar var det givetvis obligatoriskt att tillbringa kvällen ute på verandan. Det var en trevlig kväll på alla sätt och vis!

Systeryster har ett enormt akvarium, stort som ett köksbord, Sabina älskar akvariet. Varenda gång hon är på besök hjälper hon till att mata fiskarna. Det finns en fisk som Sabina gillar allra mest, en större röd variant. Denna röda fisk har egen mat den ska ha.

Kvällen går mot sitt slut, alla är mer eller mindre fulla precis som det ska vara en midsommar, väl hemma somnar Sabban och jag som klubbade sälar (ja, Sabina var givetvis nykter hon är ju 6 år....)

Dagen därpå ringer min systeryster. Hon tackar för en trevlig kväll och lägger till "men du, det hände en trist grej"
Jaså sa jag och undrade vad de hade gjort efter att vi åkt.
Det var ingen som gjort något, mer än min dotter.....

Medans vi alla satt på verandan matade Sabina på egen hand fiskarna. Sabina visste ju att den röda skulle ha en annan sorts mat, men hon tyckte att de andra "stal" den maten, så Sabina hällde i mer, och mer, och mer...

När systeryster kom ner på morgonen flöt 75% av fiskarna stendöda i akvariet.....De tömde och försökte få bort alla matrester dagligen i över en vecka......

Vad säger man då till en 6-åring som ju menade väl men gjorde så fel? Vi pratade med fröken om att ALDRIG SJÄLV MATA FISKARNA, det fick räcka med det, hon var tillräckligt ledsen som det var och (precis som mormor sa åt oss) det var väl vuxenansvaret som var största bristen.

Vad lär vi oss av detta? Lämna inga småflickor ensamma vid akvariet!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vickan

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela